Zon en vitamine D

Wat een heerlijk zonnetje vandaag. Ik heb dan ook lekker een heel stuk gewandeld. Onderweg kwam ik collega-wandelaars tegen die mij zeiden dat ze even ‘wat vitamine D op gingen doen’. Maar is dat wel zo?

 

Vitamine D, ook wel de zonnevitamine genoemd, kun je zelf aanmaken onder invloed van zonlicht maar dat lukt alleen als de zon voldoende kracht heeft. In ons land is dat alleen het geval in de maanden mei tot en met augustus. En dan nog alleen als de zon op het hoogste punt staat, zo tussen 11 en 3. Zeg maar als je schaduw korter is dan je lichaam. Als je dan met ontblote armen 20 tot 30 minuten buiten bent kun je vitamine D aanmaken. Je mag dan overigens geen zonnebrandcreme met beschermingsfactor gebruiken.

 

Maar zelfs dan maakt nog niet iedereen voldoende Vitamine D aan. Ik heb het zelf een paar jaar geleden meegemaakt toen ik na een operatie veel moest rusten. Het was toen prachtig weer en ik heb toen een aantal weken in een t-shirtje en een korte broek in de tuin doorgebracht. Hetzelfde jaar ben ik nog 4 weken in het zonnige zuiden geweest. In september heb ik mijn vitamine D gehalte laten meten en dat was maar net voldoende. Als voldoende wordt een serumwaarde van 50 mmol/l beschouwd. Als optimaal geldt toch zeker een waarde van 80-100 mmol/l.

 

Waarom is Vitamine D nu zo belangrijk? Het meest bekend is dat Vitamine D goed is voor je botten maar er is steeds meer wetenschappelijk bewijs dat een goede vitamine D-status bijdraagt aan het voorkomen van veelvoorkomende (chronische) ziekten, zoals ziekten van het bewegingsapparaat, metabool syndroom, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, infectieziekten, kanker en mentale aandoeningen.

 

De belangrijkste voedingsbron is vette vis. Vette vissoorten, zoals haring, meerval, zalm, makreel en sardientjes bevatten vitamine D maar dit zijn relatief kleine bronnen van vitamine D. Het zijn met name dierlijke weefsels, zoals lever en darmen van vette vissen, en de olie daaruit, die in vergelijking met andere voedingsbronnen relatief veel vitamine D bevatten. Ook eidooiers bevatten vitamine D.

Al met al is het bijna niet mogelijk om voldoende vitamine D uit voeding te halen.

 

 

Er voor zorgen dat de vitamine D-voorziening het hele jaar optimaal is, is een uitstekende (en goedkope) investering in de gezondheid.